Lietuvos komanda – du patyrę sklandytojai Vytautas Mačiulis ir Mindaugas Žaliukas – kelia sparnus į Amerikos žemyną, pasirengę siekti asmeninių naujų rekordų.

V. Mačiulio patirtis ore – apie 5500 val., M. Žaliuko – apie 3000 val.

JAV, Uvaldėje, pasaulio čempionate atviroje 15 m ir 18 m klasėse stipriausi planetos sportininkai varžysis rugpjūčio 4-19 dienomis. Kartu su sportininkais vyksta komandos vadovas – aviatorius Vincas Bitinaitis, du pagalbininkai – patyręs sklandytojas Stasys Skalskis ir pradedantis savo sparnuotą karjerą, paskatintas senelio, 15-metis Ignas Bitinaitis. Pasaulio čempionate užsiregistravo 43 pilotai. Vienai šaliai atstovauti gali tik du pilotai.

Sportininkų laukia daugiadienės – dvi savaites besitęsiančios lenktynės ore. Lenktynių metu nuskrendama iki 1000 km, o per visas varžybas gali tekti nuskristi apie 7000-9000 km. Varžydamiesi sklandytojai naudoja tik saulės, vėjo ir debesų energiją ir laksto neįtikėtinais greičiais – nuo 100 km per valandą, kai pasipildo energija kylančiose oro srovėse iki 240 km per valandą skrisdami tarp kylančių srovių.

Lietuviai sporte – ne naujokai

„Su tokia didele skrydžių patirtimi, kurią turi sukaupę lietuviai, varžyboms ypatingai ruoštis nereikia, abu pilotai – ne naujokai. Svarbu išspręsti kelionės, maitinimo, gyvenimo sąlygas, kad tai netrukdytų psichologiškai. Atiduodame pagarbą lietuviškų sklandytuvų gamyklai „Sportinė aviacija ir Ko“ bei Vilniuje pilotus ruošiančiai Baltic Aviation Academy (BAA). Jų parama labai svari ir įkvepia siekti gerų rezultatų. Sklandymo sportas yra labai brangus ir be rėmėjų neįsivaizduojamas, sportininkus remia visame pasaulyje“, – sakė komandos vadovas V. Bitinaitis.

Sklandytuvas

Lietuva pasaulio sklandymo reitingų lentelėje tarp daugiau kaip 40 šalių užima aukštą 10-ą vietą. Šalys, kurias garsina sklandymas, rikiuojasi taip: Vokietija, Lenkija, Prancūzija, Didžioji Britanija, Italija, Čekija, Olandija, Austrija, Danija.

Lietuva lenkia tokias šalis, kaip Suomija, Australija, Belgija, Vengrija, JAV, Pietų Afrika, Slovakija, Slovėnija, Švedija, Argentina, Rusija, Kanada, Brazilija, Norvegija ir kt. Neabejotinai tam turi įtakos dešimtmečiais gaminamų lietuviškų sklandytuvų kokybė ir gyvuojantys sklandymo židiniai aerodromuose.

Elektrinio variklio nauda

Lietuviai pasaulio čempionate skraidys su lietuviškais ilgasparniais LAK-17B FES (Front Electric Sustainer). Išskirtinė šio aparato savybė – nosyje sumontuotas elektrinis variklis, kurio prireikia, kai oro sąlygos neleidžia sklandytojui sugrįžti į aerodromą. Sklandytuve variklis sumontuotas liemens nosyje, įjungus jį išsiskleidžia 1 m skersmens propeleris. Išjungus elektros variklį, propeleris priglunda prie liemens. Variklio svoris – 7 kg, maksimali galia 23 kW, tačiau horizontaliam skrydžiui palaikyti pakanka tik 5 kW.

LAK-17B FES gamina UAB „Sportinė aviacija ir Ko“, garsėjanti baltasparnių gamyba nuo 1969 metų. Nauja – iš kompozitinių medžiagų gaminamų sklandytuvų era prasidėjo, kai gamykloje 1972 metais į orą pakilo BK-7 „Lietuva“. Šiuo metu gamykla gamina LAK-17, LAK-19 ir LAK-20 įvairių modifikacijų sklandytuvus iš kompozitinių medžiagų. Jais skraido ne tik Lietuvos, bet ir užsienio šalių pilotai.

100 km sklandytojams įveikti kainuoja 1 litą

Sklandytuvas gamykloje gimsta per porą mėnesių, sparnus paliečia apie 50 darbuotojų, gamyklos pajėgumai – apie 20 sklandytuvų per metus. Lakūnai, išbandę LAK-17B FES sklandytuvo skriejimo charakteristikas, jį giria.

„Jeigu laimėtume aukso medalius, gamykla gaus tiek užsakymų, jog reikės atidaryti naują gamybos liniją,” – juokiasi V. Mačiulis.

M. Žaliukas, jaunos kartos sklandytojas, itin žavisi lietuviškų sklandytuvų „žaliais sprendimais“.

„Ekologiški produktai ne tik madingi, jie – naudingi, tai pasaulyje populiarėja, todėl ekologiškumas sklandytuvui priduoda vertės“, – neabejoja M. Žaliukas.

Lietuviški sklandytuvai – tarp geriausių

Sportininkai tiki, kad lietuviškos konstrukcijos sklandytuvų dalyvavimas pasaulio čempionate yra pats geriausias jų pristatymas potencialiems pirkėjams. LAK-17B FES skriejime lekia 100-110 km per valandą greičiu, perskridime – iki 240 km. Abu lietuviai varžybose skraidys su nuomotais lietuviškais sklandytuvais, kurių pirkėjai iš Kanados ir JAV sutiko, jog sklandytojai juos išbandytų varžybose.

18 m klasėje geriausiais sklandytuvais laikomi ASG 29, JS1B ir LAK-17B. Pastarųjų jau pagaminta keturiolika, o paplito jie plačiai po pasaulį. Lietuviškus sklandytuvus įsigijo sklandytojai Lenkijoje, Vokietijoje, Prancūzijoje, Slovakijoje, Italijoje, Didžiojoje Britanijoje, JAV, Kanadoje, Pietų Afrikos Respublikoje, du sklandytuvus nupirko lietuviai.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)